Впровадження інноваційних технологій у
навчально-виховний процес – умова розвитку творчої особистості школяра
(ММО вчителів української мови і
літератури)
Пріоритетним
завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток
школярів, зокрема творчих здібностей особистості. Розвивати творчі здібності
можна по-різному. Окремі учні переважно самостійно тренують свої задатки, щоб
розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали
творчими. Але для розвитку творчих здібностей
більшості школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога - управляти
процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати
ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати
його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення
постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.
Упровадження
інноваційних технологій у НВП є одним із найбільш ефективних шляхів розвитку
творчої особистості. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію
здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє
розвитку творчої особистості.
Створення ситуації
успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна
мета, що покладена в основу інноваційних
технологій навчання.
У своїй
педагогічній практиці вчителі української мови і літератури апробовують інтеграцію інноваційних технологій навчання:
• Проектне навчання;
• Інтерактивна технологія;
• Особистісно зорієнтоване навчання.
Сучасний урок – це
урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є:
• підготовка не мовознавців-теоретиків, а
гуманних освічених людей;
• навчання не словом, а справою;
• проведення його не для учнів, а разом з
ними;
• спрямовування діяльності не на клас в
цілому, а на особистість кожного учня;
• забезпечення повного засвоєння навчального
матеріалу на уроці.
Саме уникненню
багатьох недоліків у підготовці до уроку
допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою
особливістю якої є протиставлення довільних дій чіткому алгоритму, системі
логічно вмотивованих дій, послідовному переходу від одного елемента до іншого.
Складові
ефективності й успішності уроку можна зобразити так:
Інтерактивна навчальна
діяльність передбачає:
• діалогове спілкування учнів і вчителів;
• використання методу дискусії, у результаті якої учні
вчаться висловлювати власну думку,
відстоювати ідею та чітко формулювати її;
• взаємоконтроль і обмін інформацією «Естафета», «Чомучка»;
• організацію лекційно-семінарських занять та роботи в
групах, у результаті яких формуються в учнів навички самостійної роботи та
вміння працювати у колективі;
• організацію рольових ігор, конкурсів-захистів, турнірів,
у результаті яких учитель уміло формує в учнів здатність знаходити й розглядати
альтернативні рішення, критично мислити.
Суть особистісно
зорієнтованого уроку
·
Організація уроку динамічна й варіативна, чітка організація кожного етапу
уроку, ефективна самоосвітня діяльність учнів;
·
Відбувається переорієнтація процесу навчання з предметного на
процесуальні й мотиваційні аспекти освіти;
·
Активна позиція учня на кожному етапі уроку, що забезпечує отримання
знань не на рівні пам’яті, а на рівні діяльності;
·
Реалізація діяльнісного підходу до навчання, доцільний добір дидактичного
матеріалу;
·
Спонукання до співпраці і співтворчості, прагнення до саморозвитку;
·
Інтерактивні вправи розкривають усі рівні пізнання: знання,розуміння,
аналіз, синтез, застосування, оцінка.
Вміле застосування
інноваційних форм роботи, на мою думку,
дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього ми
визначили такий алгоритм:
ü визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї
чи іншої технології;
ü провести достатню попередню підготовку;
ü забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів
роботи;
ü дати учням інструктивні матеріали;
ü передбачити розв’язання різноманітних творчих завдань,
спрямовуючи учнів на пошукові види робіт: бесіду за проблемними запитаннями,
усне малювання, мозковий штурм, обговорення іншого фіналу (на уроці читання);
ü залучати до роботи всіх учнів класу, забезпечувати участь
кожного з них у групових і колективних формах роботи;
ü використання інтерактивних форм і видфів робіт;
ü ставити учня у позицію творця.
Види уроків, які впроваджують у своїй роботі вчителі
української мови і літератури, допомагають відійти від стандарту, підштовхнути
учня до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя.
Це, як правило,
уроки - відкриття,
уроки – дослідження,
уроки – ділові ігри,
уроки – подорожі,
уроки – погляди в історію,
уроки – практикуми;
уроки – вибори;
уроки – лінгвістичні проекти;
уроки – роздуми.
На таких уроках створюється
ситуація довіри та успіху, і за таких
обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися
як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.
І як результат: учень-випускник не
тільки володіє знаннями, уміннями та навичками з предмета, але й уміє
формулювати власну точку зору, відстоювати свою позицію, співпрацювати в групі,
колективі, мати коло однодумців, бути комунікабельною, толерантною особистістю.
Впровадження інноваційних технологій – умова створення
якісного освітнього простору
1.Особистісно
зорієнтований підхід у навчанні грунтується на сприйнятті індивідуальності,
самооцінці дитини як носія суб'єктивного досвіду, який у неї складається від
перших днів життя. Учень має право на особистий шлях розвитку, вибір засобів
навчальної діяльності в межах її цілей.
2. Учитель,
ставлячись до учня як до особистості, надає йому змогу саморозвиватися і
самореалізуватися, враховує його особливості, можливості, здібності. Вони мають
взаємодіяти на основі єдності позицій, бажань, а не вимушеного спілкування.
3. Завдання вчителя
- максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб ті самі
могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в подальшому —
виробничими проблемами; їх слід навчити на оптимальному рівні проявляти свій
інтелектуально-вольовий і моральний потенціал.
5. Щоб зрозуміти
учня, його думки, почуття, вчинки, треба емоційно з ним спілкуватися, навчитися
відчувати до нього постійний інтерес. Позиція неупередженого арбітра є згубною
для справи.
6. Використання
інноваційних технологій – дієвий спосіб навчання, що передбачає активність і
самостійність учня протягом навчального процесу, створення атмосфери співпраці,
доброзичливості.
Завдання
інноваційних технологій - створити реальні умови
для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що
дозволяє досягти високих результатів у навчанні.
Завдання
сучасного уроку — навчити дітей пізнавати, діяти,
творити добро, розвиватися як особистість.
Це дало змогу вивести формулу успішної роботи на уроці:
Творчість учнів+ Творчість учителя=сучасний урок
Отже, у процесі
своєї роботи ми переконалися, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних
технологій інтерактивного, особистісно зорієнтованого, проектного навчання на
основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати
творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.
Методичні
рекомендації ММО вчителів української мови і літератури:
-
Використовувати у своїй
діяльності прогресивні підходи та інноваційні технології, методи, прийоми
навчання та викладання української мови і літератури;
-
Створювати сприятливі умови для
формування й розвитку інноваційних якостей
особистості, активізувати
мотиваційно-пізнавальну діяльність учнів завдяки
застосуванню перспективних
(особистісно-зорієнтованих, групових, інтерактивних,
проектних, інформаційних)
технологій;
-
Створювати на уроках ситуації,
які б дозволили учням проявляти ініціативу, брати участь у проектній та
груповій діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору, неавторитарної
атмосфери навчання;
-
Виховувати у школярів повагу до
духовних скарбів українського народу, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну,
індивідуальну толерантність, здатність формувати, формулювати й активно
відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів,
зберігати й примножувати кращі національні традиції.
Немає коментарів:
Дописати коментар