Інноваційні технології


Впровадження інноваційних технологій у навчально-виховний процес – умова розвитку творчої особистості школяра
(ММО вчителів української мови і літератури)

Пріоритетним завданням навчально-виховного процесу в сучасній школі є всебічний розвиток школярів, зокрема творчих здібностей особистості. Розвивати творчі здібності можна по-різному. Окремі учні переважно самостійно тренують свої задатки, щоб розвинути їх у здібності, і удосконалюють свої здібності, щоб вони стали творчими. Але для розвитку творчих здібностей більшості школярів важливою є саме роль учителя. Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості школяра, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання.
Упровадження інноваційних технологій у НВП є одним із найбільш ефективних шляхів розвитку творчої особистості. Інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості.
Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини – основна мета, що покладена в основу інноваційних  технологій навчання.
У своїй педагогічній практиці вчителі української мови і літератури апробовують інтеграцію інноваційних технологій навчання:
    Проектне навчання;
    Інтерактивна технологія;
    Особистісно зорієнтоване навчання.
Сучасний урок – це урок демократичний. Для такого уроку характерними ознаками є:
    підготовка не мовознавців-теоретиків, а гуманних освічених людей;
    навчання не словом, а справою;
    проведення його не для учнів, а разом з ними;
   спрямовування діяльності не на клас в цілому, а на особистість кожного учня;
    забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці.
Саме уникненню багатьох недоліків у підготовці до уроку  допомагає чітке використання методики тієї чи іншої технології, суттєвою особливістю якої є протиставлення довільних дій чіткому алгоритму, системі логічно вмотивованих дій, послідовному переходу від одного елемента до іншого.
Складові ефективності й успішності уроку можна зобразити так:






Інтерактивна навчальна діяльність передбачає:
      діалогове спілкування учнів і вчителів;
     використання методу дискусії, у результаті якої учні вчаться висловлювати власну думку,
відстоювати ідею та чітко формулювати її;  
      взаємоконтроль і обмін інформацією «Естафета», «Чомучка»;  
 організацію лекційно-семінарських занять та роботи в групах, у результаті яких формуються в учнів навички самостійної роботи та вміння працювати у колективі;  
      організацію рольових ігор, конкурсів-захистів, турнірів, у результаті яких учитель уміло формує в учнів здатність знаходити й розглядати альтернативні рішення, критично мислити.
Суть особистісно зорієнтованого уроку
·         Організація уроку динамічна й варіативна, чітка організація кожного етапу уроку, ефективна самоосвітня діяльність учнів;
·         Відбувається переорієнтація процесу навчання з предметного на процесуальні й мотиваційні аспекти освіти;
·         Активна позиція учня на кожному етапі уроку, що забезпечує отримання знань не на рівні памяті, а на рівні діяльності;
·         Реалізація діяльнісного підходу до навчання, доцільний добір дидактичного матеріалу;
·         Спонукання до співпраці і співтворчості, прагнення до саморозвитку;
·         Інтерактивні вправи розкривають усі рівні пізнання: знання,розуміння, аналіз, синтез, застосування, оцінка.

Вміле застосування інноваційних форм роботи, на мою думку,  дасть змогу вчителеві успішно розв`язати порушені проблеми. Для цього ми визначили такий алгоритм:
ü  визначити рівень підготовленості класу до сприйняття тієї чи іншої технології;
ü  провести достатню попередню підготовку;
ü  забезпечити послідовність в освоєнні учнями певних прийомів роботи;
ü  дати учням інструктивні матеріали;
ü  передбачити розв’язання різноманітних творчих завдань, спрямовуючи учнів на пошукові види робіт: бесіду за проблемними запитаннями, усне малювання, мозковий штурм, обговорення іншого фіналу (на уроці читання);
ü  залучати до роботи всіх учнів класу, забезпечувати участь кожного з них у групових і колективних формах роботи;
ü  використання інтерактивних форм і видфів робіт;
ü  ставити учня у позицію творця.

Види уроків, які впроваджують у своїй роботі вчителі української мови і літератури, допомагають відійти від стандарту, підштовхнути учня до власного, неповторного, індивідуального, особливого погляду на життя. Це, як правило,
уроки - відкриття,
уроки –  дослідження,
уроки – ділові ігри,
уроки – подорожі,
уроки – погляди в історію,
уроки – практикуми;
уроки – вибори;
уроки – лінгвістичні проекти;
уроки – роздуми.
     На таких уроках створюється ситуація довіри та успіху,  і за таких обставин дитина розкривається, може повірити у свої можливості, реалізуватися як творча особистість, сміливо продемонструвати свої здібності.
 І як результат: учень-випускник не тільки володіє знаннями, уміннями та навичками з предмета, але й уміє формулювати власну точку зору, відстоювати свою позицію, співпрацювати в групі, колективі, мати коло однодумців, бути комунікабельною, толерантною особистістю.                                            

Впровадження інноваційних технологій – умова створення якісного освітнього простору
1.Особистісно зорієнтований підхід у навчанні грунтується на сприйнятті індивідуальності, самооцінці дитини як носія суб'єктивного досвіду, який у неї складається від перших днів життя. Учень має право на особистий шлях розвитку, вибір засобів навчальної діяльності в межах її цілей.
2. Учитель, ставлячись до учня як до особистості, надає йому змогу саморозвиватися і самореалізуватися, враховує його особливості, можливості, здібності. Вони мають взаємодіяти на основі єдності позицій, бажань, а не вимушеного спілкування.
3. Завдання вчителя - максимально активізувати внутрішні ресурси своїх вихованців, щоб ті самі могли успішно впоратися з різноманітними навчальними, а в подальшому — виробничими проблемами; їх слід навчити на оптимальному рівні проявляти свій інтелектуально-вольовий і моральний потенціал.
5. Щоб зрозуміти учня, його думки, почуття, вчинки, треба емоційно з ним спілкуватися, навчитися відчувати до нього постійний інтерес. Позиція неупередженого арбітра є згубною для справи.
6. Використання інноваційних технологій – дієвий спосіб навчання, що передбачає активність і самостійність учня протягом навчального процесу, створення атмосфери співпраці, доброзичливості.

Завдання інноваційних технологій - створити реальні умови для інтелектуального, соціального, морального становлення особистості учня, що дозволяє досягти високих результатів у навчанні.
Завдання сучасного уроку навчити дітей пізнавати, діяти, творити добро, розвиватися як особистість.

Це дало змогу вивести формулу успішної роботи на уроці:
Творчість учнів+ Творчість учителя=сучасний урок                   
Отже, у процесі своєї роботи ми переконалися, що лише вдала інтеграція сучасних педагогічних технологій інтерактивного, особистісно зорієнтованого, проектного навчання на основі постійного розвитку критичного мислення учнів дасть змогу розвивати творчі здібності, а значить, і формувати творчу особистість учня.

            Методичні рекомендації ММО вчителів української мови і літератури:
-          Використовувати у своїй діяльності прогресивні підходи та інноваційні технології, методи, прийоми навчання та викладання української мови і літератури;
-          Створювати сприятливі умови для формування й розвитку інноваційних якостей 
           особистості, активізувати мотиваційно-пізнавальну діяльність учнів завдяки
           застосуванню перспективних (особистісно-зорієнтованих, групових, інтерактивних,
           проектних, інформаційних) технологій;
-          Створювати на уроках ситуації, які б дозволили учням проявляти ініціативу, брати участь у проектній та груповій діяльності, працювати в умовах альтернативи, вибору, неавторитарної атмосфери навчання;
-          Виховувати у школярів повагу до духовних скарбів українського народу, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність, здатність формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, зберігати й примножувати кращі національні традиції.


Немає коментарів:

Дописати коментар